A Facebook hozta a hírt Farkas Csilla, a fiatal sárvári tehetség külföldi sikereiről, aki a közelmúltban Angliába ment tanulni és szerencsét próbálni. Csilla annak idején a Láthatatlan Sárvár mai arculatának csinosítgatásában is szerepet vállalt néhány fejlécbanner megtervezésével, így nem volt nehéz kapcsolatba lépnünk vele, és megkérni őt, meséljen a szigetországban, a Birmingham Museum and Art Gallery-ben látható kiállításának történetéről. Farkas Csilla sorai következnek.
„2013-ban végeztem a worcesteri egyetem Illusztráció és Art and Design szakán. A szóban forgó kiállításhoz a New Art West Midlands szervezésében Nyugat-Közép-Angliai térség friss diplomás művészei közül választottak ki 24-et. Maga a tárlat négy helyszínes, láthatók munkák a Grand Union-ban, a Barber Institution of Fine Arts-ban, a Birmingham Museum and Art Gallery-ben és a Wolverhampton Art Gallery-ben.
A konyhaszekrény
Engem is beválasztottak (a szelektálásban a New Arts West Midlands 2014 csapatából Paul Goodwin kurátor és két művész: Mel Brimfield és David Harding OBE vettek részt) a »Her Drawers / A fiókjai« című munkámmal, amely február 14-től május 18-ig tekinthető meg a Birmingham Museum and Art Gallery-ben 12 társam műalkotásával együtt. A helyszín presztízséről sokat mond, hogy a látogatók száma tavaly 1 millió volt.
Erőszak (2013)
»A fiókjai« egy kísérleti munkám, amelynek a témája a nemi egyenlőtlenség a 21. században. A konyhaszekrény a nő, a női lakosság szimbóluma. A fehér, tiszta konyhaszekrény és a rajta lévő hétköznapi kiegészítők a nézőt otthoni környezetbe helyezik, egy konyhába – a hagyományos nemi szabályok szerint – a nő helyére. Azonban a fiókokban hat metaforikus illusztráció fejezi ki azokat a problémákat, amelyekkel nők sokasága néz szembe nap mint nap, és amik az aktuális újságcikkekben jelennek meg.
A rajzok a kredenc fiókjaiban helyezkednek el, ezért a megtekintése mozgást igényel a látogatótól. A rajz és a tárgyak egy különleges környezetet, egy installációt hoznak létre. A látogató vagy kihúzza a fiókot, vagy továbbsétál anélkül, hogy megpróbálta volna megtekinteni az illusztrációkat. A cselekvés hiánya akkor történik meg, amikor a látogató megelégszik a hétköznapi konyhaszekrény látványával, vagy épp fél hozzányúlni és kinyitogatni azt (kényelmetlennek érzi, hogy galériában a kiállított tárgyhoz nyúljon) … így nem lát a fiókok mélyére. A cselekvés is és a cselekvés hiánya is egy metafora, a nyugati társadalmak nemi egyenlőtlenségéről szóló metafora. A látogatónak ez az egyszerű mozdulata egy performansszá alakul, kiterjeszti a teret és a műalkotás olvasatát.
Baba (2013)
Nagyon örülök, mert az, hogy kiválasztották a munkám, és beválogatták a kiállításba, növelte az önbizalmam, hogy folytassam a munkám ezen a szép, de kiszámíthatatlan területen. Jelenleg a mesterdiplomámat írom a Cambridge School of Art »Illusztráció és Könyvművészet« szakán.”
Pihen (2013)
Ezúton is gratulálunk Csillának! Ez a mi büszkeségünk is!