Zsírharang VI. – Felezőpont aranyszabályokkal – heti összegző

Felezőpontjára ért a Zsírzárlat projekt! Ahogy a múltheti Zsírharangban ígértük, a félidőben leginkább a táplálkozási oldalra helyezzük majd a hangsúlyt, tömör heti edzésmustra után megnézzük, miért nem egyszerű válaszolni arra az érdeklődő kérdésre, hogy “és mit esztek?”. A Zsírzárlat VI. igazi kuriózummal zárul, egy a fiúk által készített receptvideóval, amelyet szombati ebédjük munkálatai során forgattak.

A hatodik hét nem indult könnyen. A szomorkás idő kicsit rányomta a bélyegét a zsírzárlatosok közérzetére is, a Facebookon a következő bejegyzés született a hétfővel kapcsolatban: “Hű, ez a taknyos idő valahogy kihatott a mai Oxygenben esedékes edzésünkre is. Valahogy ma minden nehezen ment, pedig már szedünk (igaz, csak az edzésnapokon) vitaminokat is. Valahogy ma minden súly nehezebb, minden perc hosszabb volt, ráadásul Nyuszi valami kezdődő meghűlés első tüneteit kergeti magában. Van ilyen. Azért persze végigcsináltuk, és utána jól is esett a friss levegőn sétálni, csak meg kell szoknunk, hogy nem látjuk az eget, és kicsit minden szürkébb és sötétebb. Hihetetlen, mennyire kihat a természet bioritmusa a miénkre…” – Facebook

Újra egyensúlyban

A hét közepére szerencsére már helyreállt az egyensúly: “…a szerdai Sárvárfürdőbeli edzésre Nyuszi már átvette az uralmat a náthája felett, igazából, már 99%-ban gyógyultan jött edzeni. Bemelegítés után szuperszetes edzést nyomtunk, amelynek a lényege végülis az, hogy az egyes izomcsoportokhoz kapcsolódó gyakorlatok között nem hagyjuk visszaesni a pulzust. 4–5 elem ismétlődött aztán “forgóban”. Nagyszerűen formában tart a dolog, igazán jól megdolgoztatott minket, és iszonyú jól esett. Bevezettünk néhány új (eddig nem próbált) gyakorlatot is, mint például a fordított fekvenyomást, és a húzódzkodást. Zoli edző akkurátusan figyelte az órákat, és minket is. Nagyon ért az emberekhez, és jól is ismeri őket. Edzés után érdekes beszélgetésbe kezdtünk a jobb/bal agyféltekedominancia a személyiségre gyakorolt hatásairól, de a vibrációs tréner frekvenciáiról csevegve eljutottunk még a tibeti lámakolostorok rezgésekre épülő meditációs technikáiig is. Nagyon felemelő és érdekes beszélgetés volt.” – Facebook

Jól is folytatódott

“Ma az Oxygenben Nyuszi már totálisan gyógyult volt. Mindketten speedfitness-t nyomtunk. Továbbra is keménynek találjuk, az egyes izomcsoportokra már egyre nagyobb erősségű impulzusokat kértünk. Nagyon hatásos edzésforma, és nagyon tetszik, hogy külön szertartása van az elkülönített speedfitness-szobától kezdve az izotóniás italon át a záró fehérjeshake-ig. Teljesen feltöltődve hagytuk el a termet egy kis levezető kardiozás után.” – Facebook. A vasárnapi aquajogging pedig – mint mindig –, kicsit lazábban, de a víz üdítő közegének különlegességével zárta a hetet.

“És mit esztek?”

Hogy miért is nehéz válaszolni az étrenddel kapcsolatban feltett érdeklődő kérdésekre, annak két fő oka is van. Az egyik az, hogy sajnos a legtöbben valami különleges, titkos receptet, vagy mindenféle beavató trükkök megosztását várják ilyenkor, amelyek úgy szabadítják meg a fogyókúrázót a feleslegétől néhány hét alatt, hogy semmit nem kell tennie érte. Ilyennel sajnos (vagy talán szerencsére?) nem tudnak szolgálni zsírzárlatosaink. A reklámok bővelkednek az étkezés tudatos újratervezése és mozgás nélkül is eredményt ígérő módszerekben, de azért nem árt, ha őszinték vagyunk önmagunkhoz, és tudatosítjuk, hogy ezek a “csodaszerek” nagyjából ugyanarról az ingoványos területről érkeznek, mint ahonnan a tévés jósdák, vagy a telefonos kapcsolat útján gerincműtétet végző “varázslók”. A Zsírzárlat módszere ezekkel szemben – ahogy azt már sokszor hangsúlyoztuk –, az egészséges aktivitás, az egészséges táplálkozás és egyáltalán az egészséges létezés lehetőségének felfedezése saját magunkban. Mindenki képes rá!

A másik ok, amiért nehéz kutyafuttában választ adni erre a kérdésre az, hogy a zsírzárlatosok a kezdetektől dietetikus tanácsai szerint is alakítják, mikor mi és mennyi kerül a tányérjukra. A dietetikus egzakt adatok alapján állított össze számukra egy személyre szabott étrendjavaslatot, amely első sorban a saját, a terhelésélettani laboratóriumban felvett mérési eredményeikre és az eddigi étkezési szokásaikra épül, ezek alapján számította ki (nagyon leegyszerűsítve a dolgot) azt a napi javasolt kalóriabevitelt, amelyet, ha nem lépnek túl, fogyni fognak. Természetesen a sok mozgás jelentősen fel is gyorsította ezt a folyamatot.

A zsírzárlatosok aranyszabályai

Persze azért van válasz. Van a zsírzárlatosoknak néhány általános érvényű “aranyszabályuk”, amelyeket szívesen megosztanak bárkivel, akár itt és most is. Valójában ezek pillérein nyugszik teljes megváltoztatott táplálkozásuk:

1) Sokoldalú táplálkozás

Az új étrendből lehetőleg semmilyen alapvető tápanyag ne hiányozzon, ne akarjunk éhezés, koplalás árán, időre fogyni! Az életmódváltás nem verseny! Ellenben fontos, hogy figyeljünk az egyes tápanyagok minőségére. Az étkezések alapját az összetett szénhidrátok és a jó minőségű fehérjék alkossák. Tehát fehérlisztből készült élelmiszer helyett fogyasszunk teljes kiőrlésű pékárukat, zöldségeket, gyümölcsöket, barna rizst, hántolatlan gabonaféléket! Az összetett szénhidrátok mellé fogyaszthatók zsírszegény húsok és húskészítmények, zsírszegény ételkészítési eljárás alkalmazásával.

2) Nyersanyagok és elkészítés

A bevásárlásnál nagyon hamar át tud állni a figyelem az alacsony zsírtartalmú élelmiszerekre. Szinte mindenfajta alapvető élelmiszer esetében van választási lehetőség, zsírszegény változat. Az elkészítésnél pedig – talán nem is gondolnánk –, mennyi mindenből megspórolható a zsiradék. Panírozás helyett javasolt a habarás, ha mégis feltétlenül szükséges hozzáadott zsiradék használata, a legjobb kompromisszum talán az olivaolaj. Főzelékek sürítésére kiváló a nyersanyag pépesítése, de liszt helyett használhatunk búza- és zabkorpát, vagy teljes kiőrlésű liszteket.

3) A mértékletesség elve

Az egyik legfontosabb! A Zsírzárlat résztvevői a projekt első napján lecserélték a tányérjukat egy kisebbre, és lelassították a táplálkozás folyamatát. Az étkezésnél az ételre koncentrálnak, nem esznek például tévézés, vagy munka közben sietve. A sietség és a habzsolás okozza a jóllakottság érzetének hiányát, vagy elkésését. Minden falatot alaposan megrágva (és kiélvezve) együnk! A táplálkozást vissza tudjuk húzni kicsit az elprofanizálódott színteréből a szakrális felé, képes szertartássá válni a terítéstől kezdve az elfogyasztásig.

4) Hányszor egy nap?

Heves viták tárgya, hogy jó, vagy rossz a “sokszor keveset” elv. A zsírzárlatosok mindenesetre törekszenek a három főétkezés tartására. Könnyű reggeli, mértékletes ebéd, és többnyire zöldség, vagy gyümölcsalapú vacsora. A köztes időszakban nassolás helyett nagyon jól tud működni valamilyen finom tea, vagy néhány szem dió, esetleg egy sárgarépa. A teltség érzetét nem csak az elfogyasztott étel mennyisége, hanem a fogyasztás minősége és tudatossága is képes előidézni. Edzés, mozgás és az azt megelőző étkezés között hagyjunk 2 órát az emésztésre, az utolsó evés és a lefekvés között pedig legjobb, ha 3 is eltelik. Értelemszerűen, a lefekvés idejéhez mérten dől el, mikor ehetünk utoljára, nem kell ragaszkodni a sokat emlegetett “18 óra után semmit” szólamhoz.

5) Folyadékok

Nagyon fontos kiegészítője bármiylen diétának a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel. Napi minimum 2–3 liter folyadék nyugodtan jöhet, ez még az éhségérzetet is csökkenti! Másrészt különböző teákkal rengeteg hasznos anyagot vihetünk be a szervezetbe (antioxidánsok, vitaminok, …stb.). Ma már nagyon barátságos teaüzletek vannak a városban is, a lehetőségek szinte korlátlanok! Fontos megjegyzés: az alkohol nem barátunk! 

6) Tudati faktor

Sokszor kifelejtik, de talán ez is a legfontosabbak közé tartozik. Az első elhatározás indító ereje fenntartható, és végig képes kísérni egy egész átalakulást. Ha a táplálékot “megismerjük”, mielőtt saját magunk részévé tennénk, teljesen új módját kapjuk magának a táplálkozásnak. Érdemes tájékozódni, elolvasni az egyes nyersanyagok természetes adottságairól szóló anyagokat. Azt fogjuk látni, hogy körül vagyunk véve építő és jótékony erőt hordozó anyagokkal, amelyek elfogyasztása harapásról harapásra minket épít és erősít. Ez a fajta tudatosság nagyon sok nehéz helyzeten átsegítette már az életmódváltókat.

+1) Mozgás

Az igazi életmódváltás nem képzelhető el mozgás nélkül!

Zsírzárlat-féle főzővideó

Eheti összegző bejelentkezésünk végszavaként a zsírzárlatosok “főzővideója” következik, amelynek jövő héten folytatása is következik majd másik recepttel. Megtiszteltetés lenne, ha kipróbálnák a zöldséges kölest az olvasók is!

Hajrá, további Zsírzárlat-együttműködők!

A Zsírzárlat várja további partnerek jelentkezését, akik szívesen csatlakoznának az egyre sikeresebb programhoz. Bioüzletek, éttermek, sportszerboltok együttműködése is gyümölcsöző lehet a projekt során, természetesen nem anyagi jellegű támogatás a tárgyalóalap!

A Zsírzárlat program fő támogatói az Oxygen Fitness, a Sárvári Gyógy- és Wellnessfürdő és a NYME-SEK Terhelésélettani laborja.
A Zsírzárlat Facebook-oldala »

Kapcsolódó megjelenések

Vélemény, hozzászólás?

Főoldal Letöltés RSS Facebook Lap tetejére vonal Lap aljára